Nieuw netwerkconcept “Guess Who?” voorgesteld


Thursday, January 12th, 2017 Media

“Guess Who?” is een maandelijkse netwerkavond met een simpel opzet: eten en praten zonder andere ‘verplichte nummers’. Een business blind date waarbij enkele ondernemers een aantal kennissen of zakenrelaties uitnodigen waarvan ze denken dat het interessant is dat ze elkaar leren kennen. Het concept blijkt in een behoefte te voorzien en past in een tijd waar persoonlijke relaties in zaken belangrijker zijn dan ooit. Per avond komen er maximaal 15 mensen.

Aanleiding

De bedenker van “Guess Who?” is Sonia De Pauw, oprichter van het Gentse communicatiebureau Haisja en professioneel ideeëngenerator. “Sinds 2002 ben ik met veel plezier zelfstandig ondernemer. Ik ontmoet op allerlei netwerkbijeenkomsten leuke mensen. Maar de gesprekken zijn op zo’n avond vaak kort en de meeste netwerkbijeenkomsten hebben een of meerdere sprekers op de agenda staan. Terwijl ik kom om te netwerken. De avond waar ik naar op zoek was, bleek niet te bestaan: gewoon informeel een hele avond met een aantal gelijkgestemden eten en praten. Om werkgerelateerde zaken te bespreken en elkaar aan tips en contacten te helpen. Daarom heb ik “Guess Who?” opgezet. Want kleinschalige netwerkbijeenkomsten met toegevoegde waarde voor de genodigden hebben de toekomst.”

Onder de noemer ‘sharing food and experience’ ging De Pauw een samenwerking aan met Chef-kok Geert Van der Bruggen van het gastronomisch restaurant Lijsterbes aan het Donkmeer in Berlare. Die zag het concept meteen zitten. “Sinds enige tijd hebben wij gekozen voor een andere aanpak: lekker blijven koken maar de drempel verlagen. Met de installatie van een gastentafel in de keuken hebben we al een eerste stap gezet en nu zetten we volop andere formules in de markt. “Guess Who?” is er een van. Mensen leren op die manier ons restaurant kennen en wij hopen uiteraard dat ze daarna nog komen genieten van ons gezond en lekker eten.”

Behoefte

Het nieuwe concept blijkt in een behoefte te voorzien, getuige de reacties van enthousiaste deelnemers. “Bedankt voor het prachtig initiatief. Ik vond het bijzonder interessant.” “Bedankt voor de leuke avond. Ik hoop in de toekomst ook deel te kunnen nemen.” “Bedankt voor de gegevens van de leuke gesprekspartners.” Het gezelschap heeft een zeer divers karakter: van een interieurcoach over een brandweercommandant tot een general manager van een woonzorgcentrum en wisselt ook steeds van samenstelling, licht Sonia toe. Deze manier van werken past bij de huidige tijd waarin persoonlijke relaties in zaken belangrijker zijn dan ooit. “Het gaat om ontmoeten en kennis delen maar is geen visitekaartjeswedstrijd. Netwerken is wel de insteek maar op een ontspannen manier. Als ondernemer maar ook als werknemer kun je je onderscheiden door de kwaliteit van je netwerk. En kwalitatieve contacten, daar bieden deze avonden een prima gelegenheid voor. Eigenlijk maken de gasten de avond”, aldus nog Sonia De Pauw.

Optimale groepsgrootte

De ambassadeurs stellen een groep samen van maximaal 15 personen, die mekaar alleen bij de voornaam kennen. In een sfeervolle omgeving, bij een hapje en een drankje, leert men het verhaal achter de ondernemer kennen. Een ‘moderator’ leidt alles in goede banen. Die structuur zorgt voor verdieping en leidt tot duurzame contacten. En brengt balans tussen formeel en informeel. Met een vleugje humor en toch professioneel. Interessante gesprekken volgen, eén op één! Twee maal per jaar hebben alle deelnemers de gelegenheid om mekaar te ontmoeten op een ‘terugkomavond’. Dan verloopt de avond net iets anders dan op de andere bijeenkomsten. Zoals de deelnemers elkaar op een speelse manier hebben leren kennen, ontdekken ze dan samen wie de ‘mystery guest’ is. De gast houdt dan een korte uiteenzetting en daarna is het weer tijd om de contacten verder uit te bouwen.

Ook op andere locaties

Het “Guess Who?” concept is een effectief middel om mensen bij elkaar te brengen. Sonia De Pauw ziet er mogelijkheden in. “We zijn begonnen in restaurant Lijsterbes en dat loopt gesmeerd maar we staan ook open voor samenwerking op andere locaties, in andere provincies. Het concept leent zich ook voor (eenmalige) netwerkdiners of netwerklunches voor specifieke groepen. Bijvoorbeeld voor bedrijven (collega’s), maar ook voor evenementen. We denken ook aan het opstarten van een Linkedin-groep voor “Guess Who?” deelnemers, wat dan weer andere perspectieven biedt,” besluit de dynamische zaakvoerster van communicatiebureau Haisja.