Het concept vormt het haakje voor al je communicatie


Monday, January 9th, 2017 Concept, Strategy

Door op een andere manier – creatief en met een open mind (out-of-the-box) – te denken kan je jouw business tot leven brengen.

Met een goed, creatief concept kan je de algemene context van de communicatie van jouw bedrijf ontwikkelen. Het stelt je in staat je visie onderscheidend te presenteren bij jouw prospects en klanten. Of om een boeiende en inspirerende speech te houden.

Een sterk concept kan jouw organisatie ‘uitleggen’ en tot leven laten komen. Door bijvoorbeeld de authenticiteit en aantrekkelijkheid te vergroten. Ook kan het concept meer onderscheidend vermogen creëren ten opzichte van de andere aanbieders die actief zijn jouw markt. Kortom: een goed concept zorgt voor meerwaarde in de communicatie.

Creatieve uitdaging

De creatieve uitdaging bij het vinden van een concept is precies datgene te vinden dat de typische klant en prospect aanspreekt. Zo’n concept moet heel dicht tegen de visie, missie en het imago van jouw organisatie liggen. Het is echt een uitdaging om een thema te bedenken dat de doelgroep actief betrekt bij de merkkracht en die op een creatieve (en vooral ook simpele) wijze in essentie toont waar je ten diepste voor staat. Dit moet tot een grotere voorkeur voor jouw merk leiden. Een goed concept is niet door concurrenten te kopiëren en levert daardoor een grote voorsprong in je communicatie op.

Aan welke eisen moet een concept voldoen?

Een creatief concept:

  • heeft attentiewaarde: het valt op
  • past bij je identiteit: het sluit perfect aan bij jullie persoonlijkheid
  • geeft een verbindende thematiek aan campagnes: het centrale idee
  • geeft meerwaarde aan de dienst of het product: inhoudelijke lading
  • past binnen de belevingswereld van de doelgroep: het zet aan tot nadenken
  • past bij de waarden van de doelgroep -> vanuit eigen waarden in te vullen
  • is lang houdbaar en kan evolueren -> zoals een mens
  • is mediageniek -> het is naar meerdere middelen door te vertalen

Je bent zo in feite bezig met ‘bezieling’, met het tot leven brengen. In die zin kan je het vergelijken met conceptie. Het concept vormt het haakje voor al je communicatie. Op termijn wordt het zelfs als eigendom gezien van jouw merk. Dat haakje is vaak maar één woord. We laden het vervolgens met associaties door verschillende acties, passen het toe in diverse betekenissen en op verschillende situaties.

Wil je eens vrijblijvend praten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf, feel free! We denken graag met je mee.